Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2016

Αγορά, χρήση, και συντήρηση ενός διαδρόμου γυμναστικής


Οι διάδρομοι γυμναστικής είναι κατά γενική ομολογία τα καλύτερα όργανα γυμναστικής για αερόβια άσκηση για χρήστες όλων των φυσικών καταστάσεων. Θα πρέπει να αποφεύγεται μόνο σε ακραίες περιπτώσεις που ο χρήστης είναι πολύ υπέρβαρος και ακόμα και ελαφρύ τρέξιμο καταπονεί τα γόνατά του. Σε αυτές τις περιπτώσεις συστήνονται άλλου είδους ασκήσεις με την κολύμβηση να είναι πάντα η ιδανική λύση.
Θεώρησα λοιπόν χρήσιμο να μοιραστώ μαζί σας την εμπειρία μου σε τεχνικά θέματα πάνω στου διάδρομους γυμναστικής μιας και πρόκειται για μια σοβαρή αγορά τόσο από οικονομικής πλευράς όσο και από πλευράς χρήσης. Θα πρέπει να διαλέξουμε έναν διάδρομο που να είναι κατάλληλος για την χρήση που θέλουμε να κάνουμε. Αν πάρουμε κάτι λιγότερο θα έχουμε φθορές βλάβες και προβλήματα που ακόμα και με σωστή χρήση δεν θα μπορούμε να αποφύγουμε.
Πρώτα απ όλα θα ήθελα να σας προτείνω να μην αγοράσετε διάδρομο και κανένα όργανο γυμναστικής αναζητώντας μόνο σε ιστοσελίδες καταστημάτων και μηχανών αναζήτησης (Skroutz κτλ). Θα πρέπει να δείτε από κοντά το μηχάνημα να σας πείθει σαν ποιότητα κατασκευής για τα χρήματα που θα δώσετε και το σημαντικότερο να σας δει ο πωλητής του καταστήματος! Να μην αγοράσετε κάτι ακατάλληλο για εσάς και το βάρος σας, την χρήση που θέλετε να κάνετε και να πληρούνται οι όροι της εγγύησης του κατασκευαστή.

Αγορά

Οι διάδρομοι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες ανάλογα με το μοτέρ που διαθέτουν. Υπάρχουν με μοτέρ AC (εναλλασσόμενου ρεύματος) και DC (συνεχούς ρεύματος). Εναλλασσόμενου ρεύματος διάδρομοι χρησιμοποιούνται μόνο σε γυμναστήρια και σε περιπτώσεις που ο διάδρομος θέλουμε να λειτουργεί πολλές ώρες συνεχόμενα, να χρησιμοποιείται από πάνω από 5 με 6 φανατικούς χρήστες καθημερινά. Ο λόγος είναι ότι το AC μοτέρ δεν έχει πρόβλημα υπερθέρμανσης και δεν διαθέτει αναλώσιμες επαφές (καρβουνάκια όπως λέγονται) για την λειτουργία τους όπως έχουν τα DC. Πρόκειται όμως για αρκετά ακριβότερα μοτέρ τα οποία χρειάζονται και ακριβότερα ηλεκτρονικά περιφερειακά εξαρτήματα
Το σίγουρο είναι ότι για οικιακή χρήση ακόμα και από 3 φανατικούς χρήστες καθημερινά το DC μοτέρ δεν θα έχει κανένα πρόβλημα αρκεί να έχει την κατάλληλη ιπποδύναμη. Η ιπποδύναμη στους DC διαδρόμους κυμαίνεται από 1.75 στους μικρούς (χρήστες 50~60 κιλά) έως 3.5 στους ημιεπαγγελματικούς. Υπάρχει αρκετή σύγχυση και συζήτηση περί του πόσοι ίπποι είναι αρκετοί και πόσοι ίπποι είναι όντως ο κάθε διάδρομος. Θα πρέπει να σας πω οτι δυστυχώς σε πολλές περιπτώσεις οι κατασκευαστές, ιδίως οι ασιάτες, ψεύδονται στον αριθμό των ίππων που αναγράφουν πάνω τα αυτοκόλλητα των διαδρόμων. Αυτό συμβαίνει για να χτυπήσουν τον ανταγωνισμό. Αυτός είναι και ο λόγος που σας είπα ότι θα πρέπει να πάτε σε κατάστημα και να εξετάσετε τον διάδρομο που θέλετε και να σας προτείνουν τον καταλληλότερο για την χρήση που προορίζεται.
Το βάρος του χρήστη είναι ένα πολύ σημαντικό μέγεθος που θα καθορίσει το μοντέλο που θα διαλέξουμε. Ο λόγος δεν είναι τόσο για την δύναμη που θα χρειαστεί το μοτέρ για να μας τρέξει αλλά για την αντοχή του σκελετού και του πατώματος του διαδρόμου! Σε πολλές περιπτώσεις όταν το βάρος του αναβάτη είναι ακόμα και στο όριο που αναγράφει ο διάδρομος έχουν παρατηρηθεί σπασίματα στο σασί του οργάνου αλλά και στο πάτωμα του διαδρόμου. Θα πρέπει να γνωρίζετε οτι το πάτωμα όλων των διαδρόμων είναι ξύλινο με επίστρωση συνήθως βακελίτη για να μειωθεί η τριβή με τον ιμάντα μεταφοράς πάνω στον οποίο πατάμε. Προτιμούμε το βαρύτερο άτομο που θα χρησιμοποιεί το όργανο να είναι 15~20% κάτω από το όριο βάρους που ορίζει ο κατασκευαστής.
Ένα ακόμα σημαντικό κριτήριο είναι οι διαστάσεις οι οποίες δεν πρέπει να εξαρτώνται από τον χώρο που έχουμε διαθέσιμο στο σπίτι μας αλλά από αυτό που μας βολεύει για την χρήση και το ύψος μας. Ακόμα ένας λόγος να μην διαλέξουμε διάδρομο από το ίντερνετ!
Σε σχέση με την αγορά του οργάνου εγώ το μόνο που θα ήθελα να επισημάνω σε όποιον αγοράσει έναν διάδρομο είναι να τον φέρει στον χώρο του μέσα στην συσκευασία του!! Σε αντίθετη περίπτωση δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το πόσο καινούριος και αμεταχείριστος είναι, αν είναι επισκευασμένος, αν είναι εκθεσιακός ή γενικότερα αν έχει μπει χέρι μετά την απομάκρυνση από το εργοστάσιο. Επίσης η μεταφορά ενός διαδρόμου εκτός συσκευασίας διακινδυνεύει την ακεραιότητά του μιας και πρόκειται για βαριά όργανα που πρέπει να πατάνε σωστά και να μεταφέρονται με προσοχή.

Tip1: Ανοίξτε το κουτί και όλα τα επόμενα βήματα κάντε τα διαβάζοντας ευλαβικά τις οδηγίες! Δεν είναι δύσκολο να στήσετε έναν διάδρομο αλλά είναι σημαντικό και πολύ ευκολότερο να τον βγάλετε από το κουτί του και να τον συναρμολογήσετε ακριβώς με τον τρόπο που οι οδηγίες αναγράφουν!!

TIP: Μην πετάξετε αμέσως την συσκευασία του οργάνου. Κρατήστε την αν έχετε την δυνατότητα για ένα μήνα ενώ τον χρησιμοποιείτε. Θα χρειαστεί εάν βγάλει κάποιο πρόβλημα και θέλετε να τον επιστρέψετε.

Χρήση

Για το πως θα χρησιμοποιείτε τον διάδρομο υπάρχουν λίγες αλλά σημαντικότατες συμβουλές που μπορώ να σας δώσω! Πρώτα απ όλα ο διάδρομος πρέπει να μπει σε πρίζα που να ασφαλίζεται από ασφάλεια 16A τουλάχιστον. Εάν δεν βρείτε έτοιμη μια τέτοια πρίζα στην θέση που θέλετε θα πρέπει να βρείτε λύση ή με μπαλαντέζα ή με τον ηλεκτρολόγο σας.
Ο διάδρομος θα πρέπει να κοιτάξουμε να πατάει σωστά στο έδαφος, όχι στραβά. Ακόμα και αν το έδαφος έχει ατέλειες θα πρέπει να ρυθμιστούν από τα ποδαράκια του διαδρόμου. Χωρίς να είναι απαραίτητο αλλά το αναφέρω, ότι υπάρχει και υπόστρωμα για διαδρόμους το οποίο προσφέρει καλύτερο πάτημα στον διάδρομο και ηχομόνωση σε περίπτωση που οι δονήσεις ενοχλούν άλλα πρόσωπα στον χώρο τους.
Το DC μοτέρ κατά την εκκίνησή του χρειάζεται μεγαλύτερο ρεύμα από αυτό που καταναλώνει κατά την λειτουργία του. Γι αυτόν λοιπόν τον λόγο, κάθε φορά που πατάτε το start της κονσόλας του διαδρόμου και μέχρι να ξεκινήσει ο ιμάντας να κινείται θα πρέπει να πατάτε στις άκρες του διαδρόμου και όχι πάνω στον ιμάντα! 'Έτσι θα αποφύγουμε απότομη διέλευση ρεύματος από την ασφάλεια του διαδρόμου που μπορεί να μας την κάψει και να χρειαστεί τεχνικός για να μας την αλλάξει.
Κατά την διάρκεια της άσκησης θα πρέπει να έχουμε στο νου μας ότι ο ιδρώτας μας μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στα ηλεκτρονικά μέρη του διαδρόμου. Ο ιδρώτας είναι και ο σχεδόν αποκλειστικός λόγος για βλάβες πάνω στην κονσόλα. Θα πρέπει να σκουπίζουμε τον ιδρώτα μας με ένα ελαφρά νωπό πανί όταν διαπιστώνουμε ότι η κονσόλα βράχηκε πολύ και μετά την άσκηση.
Κατά την διάρκεια της άσκησης καλό είναι να γνωρίζουμε ότι όταν χρησιμοποιούμε τον διάδρομο υπό κλίση δεν τον επιβαρύνουμε! Αντίθετα τον κάνουμε να δουλεύει πιο ξεκούραστα και κουραζόμαστε περισσότερο εμείς.
Επίσης κατά την διάρκεια του τρεξίματος θα πρέπει να μάθουμε να τρέχουμε σωστά και χωρίς πολλούς κραδασμούς. Θα χρειαστούν κατάλληλα παπούτσια και να τρέχουμε χωρίς να χτυπάμε τα πόδια μας στο δάπεδο προκαλώντας υπερβολικούς κραδασμούς στο όργανο αλλά και στα γόνατά μας.
Τέλος είναι πολύ σημαντικό να κλείνουμε τον διάδρομο με τον σωστό τρόπο! Αφού τελειώσουμε την άσκηση πατάμε το stop και περιμένουμε να ακινητοποιηθεί τελείως ο ιμάντας βαδίσματος. Μόνο τότε μπορούμε να κλείσουμε και τον διακόπτη στο μπροστινό μέρος του διαδρόμου και όχι κατά την διάρκεια της λειτουργίας του μοτέρ! Το τελικό σκούπισμα του ιδρώτα και των υπόλοιπων επιφανειών θα πρέπει να γίνεται αφού κλείσουμε τον διακόπτη τροφοδοσίας.





Συντήρηση

Ένας διάδρομος γυμναστικής χρειάζεται λίγα πράγματα στην συντήρησή του από τον χρήστη. Το βασικότερο που πρέπει να τηρείται είναι η τακτική λίπανση κάτω από τον ιμάντα βαδίσματος στο ύψος που ο χρήστης πατάει.Η λίπανση πρέπει να γίνεται κάθε περίπου 15 χιλιόμετρα χρήσης αποκλειστικά με σιλικόνη που προορίζεται για χρήση σε διαδρόμους γυμναστικής!! Οτιδήποτε άλλο λιπαντικό θα δημιουργήσει προβλήματα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.Ο τρόπος είναι απλός, ανασηκώνουμε τον ιμάντα από το πλάι και προσπαθούμε να ψεκάσουμε όσο πιο βαθιά μπορούμε προς το κέντρο. Η διαδικασία γίνεται ισόποσα και από τις δύο πλευρές για περίπου 5 δευτερόλεπτα σε κάθε πλευρά.

Κατά τ' άλλα αραιά και πού και ιδίως αν έχουμε σκόνη στον χώρο ή κατοικίδιο θα πρέπει αφού βγάλουμε από την πρίζα τον διάδρομο να ανοίγουμε τον καπάκι του μοτέρ αφαιρώντας τις βίδες του και να φυσάμε με ένα blower ώστε να απομακρυνθεί η σκόνη. Με πολύ διακριτικές κινήσεις και χωρίς να πειράξουμε τίποτα θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε και μια ηλεκτρική σκούπα. Πάντα χωρίς το καλώδιο του διαδρόμου να είναι συνδεδεμένο στην πρίζα!!
Εάν δούμε ότι ο ιμάντας βαδίσματος στο πίσω μέρος δεν είναι επαρκώς κεντραρισμένος και φεύγει προς τα αριστερά ή δεξιά μπορούμε να το ρυθμίσουμε. Βάζουμε τον διάδρομο να τρέχει μόνος του πατώντας σωστά κάτω με ταχύτητα 10 χλμ την ώρα. Διαλέγοντας ΠΑΝΤΑ την ίδια πλευρά του διαδρόμου με ένα κλειδί Alen βιδώνουμε ή χαλαρώνουμε την βίδα του πίσω κυλίνδρου ώστε ο ιμάντας να έρθει στο κέντρο! Ας πούμε ότι διαλέγουμε την δεξιά πλευρά του κυλίνδρου. Από εδώ και μπρος και για πάντα θα ρυθμίζουμε μόνο από εκείνη την πλευρά! Βάζουμε το κλειδί στην βίδα και βιδώνουμε λίγο αν θέλουμε να στείλουμε τον ιμάντα αριστερά ή ξεβιδώνουμε λίγο αν θέλουμε να τον φέρουμε δεξιά.
Αναλώσιμα σε έναν διάδρομο γυμναστικής θεωρούνται ο ιμάντας βαδίσματος που ανάλογα την χρήση κάθε περίπου 2 χρόνια χρειάζεται αντικατάσταση, ο ιμάντας μεταφοράς κίνησης του μοτέρ που χρειάζεται πολύ περισσότερα χρόνια όπως και τα "καρβουνάκια" του DC κινητήρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου